تبلیغات
کمیسیون فناوری فروغ - نسل آینده شبکه ها

کمیسیون فناوری فروغ
 

كد آهنگ

كد موسیقی



كد عكس تصادفی

 نسل آینده شبکه ها

تعریف روشن و صریحی از ‌NGN خواسته شود با جواب‌های بعضاً متناقض روبه‌روخواهیم بود. در این نوشتار سعی می‌شود با تشریح دلایل و محرك‌های پدیده NGN ، ابعاد آن تا حد ممكن باز شود و تاثیرات ناشی از آن بر روند فعالیت شركت‌های مخابراتی نشان داده شود.‌
‌* آشنایی‌
NGN در آغاز بیشتر به گستره‌ای از مفاهیم فنی و تجاری اطلاق می‌شد كه تغییراتی را در صنعت مخابرات نوید می‌داد. اكنون پس از تقریبا پنج سال كار و تلاش، این مفاهیم در قالب خدماتی نوین برای هر دو گروه فراهم‌كنندگان و مصرف‌كنندگان ظهوریافته است. به عبارت دیگر، آینده‌ای كه از آن سخن می‌رفت عملاً فرارسیده است. اساساً در هر تجارتی ازجمله تجارت مخابراتی، تغییری صورت نمی‌گیرد؛ مگر با هدف كسب رضایت بیشتر مصرف‌كنندگان و بهبود بازده مالی تولید‌كننده. البته ‌NGN این دو ویژگی را در خود دارد. ارائه خدمات نوین از سویی و كاهش هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی از سوی دیگر موجبات رضای ت هر دو طرف را فراهم می‌سازد.
اگر از مفاهیم كلی بگذریم و وارد لایه فنی شویم، به وضوح خواهیم دید كه ظهور پدیده ‌‌NGN  نتیجه منطقی و طبیعی روندی است كه از آغاز پیدایش اینترنت در صحنه ارتباطات رخ داده است. رشد تصاعدی تعداد كاربران این شبكه و تمایل روزافزون سایر بخش‌های تجاری با ب‌كارگیری اینترنت و شبكه‌های كوچک‌تر با فناوری مشابه (همچون اینترانت‌ها) به عنوان بستر فعالیت‌های تجاری، كمیت و كیفیت مورد انتظار از كاربردهای اینترنتی را به‌صورت تصاعدی افزایش داده است. برای مثال ارائه فناوری‌هایی نظیر ‌VoIP  بستر اینترنت را به‌صورت نامزدی برای مكالمات تلفنی، آن هم با هزینه‌های به مراتب پایین‌تر از شبكه‌های تلفنی در‌آورده است.در چنین شرایطی كه حجم ترافیك‌های دیتا در برابر ترافیك‌های سنتی تلفنی رشدی چند برابری دارد و با ظهور ‌VoIP نیز حتی منبع درآمد اصلی شركت‌های مخابراتی را تهدید می‌كند، طبیعی است كه این شركت‌ها به فكر چاره‌ای باشند تا بقای خود را در دنیایی كه دیتا و پروتكل اینترنت (‌ IP ) درآن حرف اول را می‌زنند، حفظ نمایند. ‌‌NGN را می‌توان نتیجه تفكر همگرایی (‌ Convergence ) در شبكه‌های ارتباطی دانست: تفكری كه با هدف همگرا نمودن كلیه بسترهای ارتباطی موجود (اعم از دیتا، موبایل، تلفن و تلویزیون كابلی و...) روی بستری مشترك مبتنی‌بر فناوری ‌IP ، سعی در كاهش هزینه‌ها و ارائه یكپارچه خدمات دارد.‌
البته تلاش برای  همگرایی شبكه‌ها سابقه‌ای نسبتا طولانی دارد. برای مثال، در  دهه 1980 میلادی این ایده عملاً درقالب شبكه‌های دیجیتال خدمات یكپارچه یا ‌Integrated Service Digital Network) ISDN ) طرح گردید كه در آن زمان به دلایلی از جمله: آماده نبودن سطح فناوری و گران‌ تمام شدن خدمات، تنها در چند كشور پیشرفته به كارگرفته شد. ولی ‌NGN در زمانی مناسب و با توجه به میزان تقاضای مصرف‌كننده طرح شده‌است و به جای فناوری  گران و پیچیده ATM ، بر پایه فناوری ساده، ارزان و پذیرفته‌شده ‌‌IP ایجاد می‌شود. ‌
البته با تمام این توضیحات، باید پذیرفت كه ‌‌NGN و به‌كارگیری آن مستلزم تغییرات اساسی در ساختار عملیاتی شركت‌های مخابراتی خواهد بود: تغییراتی كه بر تمامی جوانب فعالیت این شركت‌ها، اعم‌ از فرهنگ كاری كاركنان و مدیران، گردش سرمایه و ساختار شبكه موجود مؤثر خواهد بود. در واقع برای موفقیت ‌NGN نیازمند تفكر و نگرش جدیدی در میان مدیران میانیِ شركت‌های مخابراتی خواهیم بود كه سخت‌ترین قسمت این فرایند زودگذر را نیز تشكیل می‌دهد. 



ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ دوشنبه بیست و هشتم آذر 1390 توسط کمیسیون فروغ فریسا
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک  
قالب وبلاگ