تبلیغات
کمیسیون فناوری فروغ - برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی مدارس

کمیسیون فناوری فروغ
 

كد آهنگ

كد موسیقی



كد عكس تصادفی

برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی مدارس


هوشمندسازی مدرسه باید طی مراحل و فازهای تكاملی صورت گیرد. با توجه به ویژگی‌ها و شرایط هر مدرسه و وضعیت موجود آن ممكن است مراحل مختلفی برای هوشمند نمودن آن دنبال شود. لیكن به صورت كلی می‌توان فازهایی را برای هوشمندسازی مدارس تعیین نمود. این فازها به صورت كلی در هر مدرسه‌ای كه در نظر دارد فرآیند هوشمئد سازی را طی نماید لازم‌الاجرا است. براین اساس مراحل پیاده‌سازی مدرسه هوشمند عبارت است از:

1. برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری

2. تجهیز و آماده‌سازی مدرسه

3. آموزش و تجهیز نیروی انسانی

4. آماده‌سازی محتوی

5. برگزاری كلاس‌های آموزشی مبتنی بر محتوی چندرسانه‌ای

6. ارزیابی و سنجش



نخستین مرحله برای هوشمندسازی مدارس، برنامه‌ریزی است. در صورتی‌كه برنامه‌ریزی روشن و موثری برای هوشمندسازی مدارس انجام نشود، مدرسه نمی‌تواند در فرآیند هوشمندسازی موفق باشد. در مرحله برنامه‌ریزی، اهداف مدرسه از ورود به فرآیند هوشمندسازی مشخص شده و اقدامات مورد نیاز برای هوشمند نمودن مدارس براین اساس انجام می‌شود. براساس این اقدامات، تجهیزات و امكانات مورد نیاز مدرسه مشخص می‌گردد. در این مقطع برنامه زمانی و منابع مالی مورد نیاز نیز تعیین می‌شود. برای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مدارس هوشمند سه فعالیت ذیل باید انجام شود:

* سنجش وضعیت موجود: در این بخش مدیران و مسئولین مدارس با بررسی وضعیت كنونی خود می‌توانند ارزیابی صحیحی از امكانات موجود در مدرسه داشته باشند تا بتوانند با تشخیص جایگاه خود در مسیر راه‌اندازی پروژه مدرسه هوشمند پیش‌بینی‌های لازمه را در این زمینه بنمایند و به ‌علاوه هزینه مورد نیاز برای راه‌اندازی این پروژه را مشخص كنند. بهتر است سنجش وضعیت موجود براساس شاخص‌های چارچوب ارزیابی مدارس هوشمند صورت گیرد.  براین اساس هر مدرسه فرمی را تهیه كرده و مقادیر شاخص‌ها را در آن ثبت می‌نماید. در صورت نیاز می‌توان اطلاعات تكمیلی و یا توضیحات بیشتری نیز در خصوص هر شاخص تهیه نموده و پیوست كرد. بهتر است تا مدرسه شواهد، مدارك و مستندات موجود در خصوص استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیند آموزش را نیز گردآوری نموده و در یك محل ویژه نگهداری نماید. در این آرشیو می‌توان محتوای الكترونیكی تولید شده توسط دانش‌آموزان و معلمان را نیز گردآوری نمود. ممكن است مدرسه در بسیاری از شاخص‌ها وضعیت خوبی نداشته باشد، در این صورت در آغاز راه نباید نگرانی به خود راه داده و سعی كند با برنامه‌ریزی منطقی نسبت به طی نمودن فرآیند هوشمندسازی اقدام نماید.

* هدف‌گذاری: در این بخش مسئولین باید اهداف خود را ‌جهت راه‌اندازی مدارس هوشمند مشخص نموده و به ‌منظور حركت صحیح به سمت هدف خود باید برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهند. چنانچه حركت صحیح و در جهت برنامه‌ریزی انجام شده باشد امكان ضعف و ایجاد مشكل برای پروژه كمتر خواهد بود. اهداف مدرسه از هوشمندسازی باید به صورت مشخص و در قالب جملات صریح و روشن بیان شود. اهداف مدرسه برای هوشمندسازی باید حتماً مكتوب شده و در معرض دید همگان قرار گیرد. فرآیند تدوین اهداف مدرسه برای هوشمند شدن باید با هماهنگی و همفكری معلمان و كادر آموزشی مدرسه صورت گیرد.  معلمان و مدیران مدرسه باید نسبت به تحقق اهداق تعهد و پایبندی داشته باشند. اهداف باید معقول بوده و براساس امكانات مدرسه قابل دستیابی باشد. اهداف می‌تواند به صورت كمّی و كیفی تنظیم شود. اهداف كمّی مقادیر عددی است كه براساس شاخص‌های چارچوب ارزیابی مدارس هوشمند تنظیم می‌شود. اهداف كیفی جملات و عباراتی هستند كه مقاصد مدرسه از آغاز فرآیند هوشمندسازی را بیان می‌كنند. این اهداف نیز می‌توانند در راستای اهداف اصلی مدارس هوشمند سازمان آموزش و پرورش شهر تهران تنظیم شوند.

*  تعیین اقدامات: در این بخش اولویت‌های برنامه‌های تعیین شده در بخش قبل مشخص می‌شود. مدرسه باید با توجه به بودجه‌ای كه برای راه‌اندازی این امر تعیین نموده‌ ست و همچنین چشم‌انداز و اهداف اصلی راه‌اندازی سیستم مدارس هوشمند در مدرسه مورد نظر، اولویت‌های برنامه راه‌اندازی را مشخص نماید. هر مدرسه با توجه به تفاوت در بودجه و چشم‌انداز می‌تواند اولویت‌های مختلفی داشته باشد. البته مدارس هوشمند باید به نحوی اولویت‌ها و اقدامات خود را برنامه‌ریزی نمایند تا هماهنگ با سند راهبردی مدارس هوشمند شهر تهران مسیر هوشمندسازی را بپیمایند. برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی مدارس باید با اولویت بكارگیری فناوری اطلاعات و محتوی الكترونیكی در برنامه درسی را در نظر داشته باشند. بهتر است در نخستین اقدامات به جای تجهیز گسترده سخت‌افزاری، نصب دوربین‌ها، دستگاه‌ها كارت‌خوان و یا نصب سیستم‌های مدیریتی مدرسه، ابتدا نسبت به آموزش معلمین، تولید و بكارگیری محتوی الكترونیكی و استفاده از محتوی الكترونیكی برای آموزش اقدام كنند. تجربه نشان داده است كه خرید و نصب سخت‌افزارهای بیش از حد در مدرسه نه تنها كارساز نخواهد بود بلكه در بلند مدت مدرسه را با مشكلات پشتیبانی سخت‌افزاری روبرو نماید. لیكن در صورتی‌كه بر روی نرم‌افزار، متحوی آموزشی و آموزش معلمان و دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری شود، اثربخشی بیشتری برای مدرسه به همراه خواهد داشت. در برنامه‌ریزی و تعیین اقدامات و اولویت‌ها باید همكاری و همفكری معلمان جلب شده تا آنها نیز نسبت به اجرایی نمودن طرح تعهد و پایبندی از خود نشان دهند. در برنامه‌ریزی و تعیین اقدامات سعی شود تا از حداقل امكانات موجود استفاده شده و فرآیند هوشمندسازی تا زمان دریافت تجهیزات مورد نیاز به تعویق نیافتد.


ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ سه شنبه پانزدهم فروردین 1391 توسط کمیسیون فروغ فریسا
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک  
قالب وبلاگ