تبلیغات
کمیسیون فناوری فروغ - چگونه می‌توان در كلاس درس از بازی‌های رایانه‌ای كمك گرفت؟

کمیسیون فناوری فروغ
 

كد آهنگ

كد موسیقی



كد عكس تصادفی

بازی در مدارس هوشمند

یكی از كارهای مفیدی كه در كنار مسأله آموزش در كلاس‌های درس می‌توان مورد استفاده قرار داد، استفاده از بازی‌های آموزشی به عنوان یك ابزار كمك آموزشی برای كمك به فهم بهتر مطالب توسط دانش‌آموزان می‌باشد. بازی‌هایی كه معمولاً برای آموزش در كلاس درنظر گرفته می‌شوند، عمدتا بازی‌های شبیه‌سازی می‌باشند. معمولاً معلمان برای این كه بازی‌های مناسبی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند، از روش‌های ارزیابی خود استفاده می‌كنند. ایشان بازی‌ها را بر این اساس كه محتوی بازی تا چه ‌اندازه به بهبود یادگیری دانش‌آموزان كمك می‌كند، می‌سنجند. بازی‌ها به معلمان كمك می‌كند تا فرایند یادگیری را در دانش‌آموزان تسهیل نماید و مطالبی را كه سركلاس آموزش می‌دهند بیشتر مورد توجه دانش‌آموزان قرار بگیرد.

معلمان برخی از بازی‌ها را نسبت به دیگر بازی‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند. این بازی‌ها دارای خصایص متعددی  از جمله قدرت بالاتری در انتقال مفاهیم، بالابردن ضریب هوشی دانش‌آموزان و ایجاد شور و نشاط در دانش‌آموزان برای یادگیری بهتر مسائل می‌باشند. به طور كلی بازی‌هایی كه معلمان بیشتر ترجیح می‌دهند دارای خصوصیات زیر می‌باشند.

  • بهتر است كه بازی دارای خاصیت تنظیم سناریو و جریان بازی به دلخواه معلم باشد. معمولاً معلمان این‌گونه بازی‌ها را بیشتر می‌پسندند و رغبت بیشتری به این بازی‌ها، نشان می‌دهند. معلمان از طریق این‌گونه بازی‌ها می‌توانند كنترل بیشتری بر روی رفتار دانش‌آموزان داشته باشند و در نتیجه جریان آموزشی مورد دلخواه خویش را در كلاس جاری سازند.
  • بازی‌های آموزشی كه به شبیه‌سازی محیط اطراف خود می‌پردازند، باید از میزان واقعیت قابل قبولی برخوردار باشند. تجربه ثابت كرده كه بازی‌های فانتزی اثر ضعیف‌تری نسبت به بازی‌های واقع‌گرایانه دارد. معلمان به كمك بازی‌های واقع‌گرایانه به صورت بهتری می‌توانند مفاهیم درسی را به دانش‌آموزان القاء نمایند.
  • بازی‌هایی بهتر از سوی معلمان مورد استقبال قرار می‌گیرند كه معلم را در جریان محتوی آموزشی خود قرار دهند. معلمان اگر از كاركردها و اهداف بازی باخبر باشند به نحو بهتری می‌توانند بازی را با برنامه آموزشی كلاس هماهنگ نمایند. در صورتی كه این راهنماها در اختیار معلمان قرار نگیرد، معلمان نمی‌توانند بازی‌های مناسب را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند مگر اینكه خود از طرفداران بازی‌های رایانه‌ای باشند و بازی مورد نظر را قبلاً امتحان كرده باشند.
  • نقش صدا یكی از نقش‌های مهم در بازی‌های رایانه‌ای می‌باشد. صدا و موسیقی به خصوص در كلاس‌های دوران ابتدایی می‌توانند سطح یادگیری افراد را مضاعف كند. البته در این مورد بهتر است بازی‌هایی انتخاب شوند كه قابلیت پخش صدا در كلاس را داشته باشند.
  • امكان برقراری ارتباط بین دانش‌آموزان و معلم از دیگر نكاتی است كه همواره مورد توجه معلمان قرار می‌گیرد. اگر بازی‌ها طوری طراحی شده باشند كه بتواند ارتباط معلم با دانش‌آموز را در موقع بازی فراهم نماید به نحوی كه معلم بتواند بر روی كار دانش‌آموز نظارت كافی داشته باشد، بسیار مورد اقبال قرار خواهد گرفت.
بازی‌های رایانه‌ای كه حالت حل مسأله، به‌كار گرفتن قوه خلاقانه دانش‌آموز و بهره‌گیری از قوه حافظه وی را داشته باشند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این بازی‌ها به علت این كه به دنبال كشف معمایی می‌باشند، قدرت آن را دارند كه مفاهیم متنوع آموزشی را در خود جای دهند و در جاهای مختلف از بازی، این مطالب را ارائه نمایند.



ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ جمعه هجدهم فروردین 1391 توسط کمیسیون فروغ فریسا
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک  
قالب وبلاگ